
.png)

MØSVATN & UNESCO VERDENSARV
Vinje kommune er en del av Rjukan-Notodden industriarv som ble skrevet inn i UNESCO verdensarvliste i 2015. Vannspeilet(vannet) på Møsvatn er med i denne verdensarven.
.png)


EYDE BÅTEN
Bygget i 1916 på Maritim Baatbyggeri A/S Kristiania
Fartøyet er en såkalt plattgatter, og ble bygd på bestilling fra Norsk Hydro på Rjukan.«Eydebåten» er en type Plattgatter, som er en båt med flatt akterspeil. Båten vart bygd i 1916, og ferdig restaurert. Motoren er en Regal 1918, 2 sylinder, 8 hk, lik originalmotoren. Av byggematerialer er det benyttet furu på eikeribber og overbygg i mahogni. Båten er 29 fot lang og 6,5 fot bred (9 meter og 2 meter).
Den blei frakta opp frå Rjukan på ei flat vogn trukket av seks hester, og var litt av et syn der bygdefolket brukte å ro.Sam Eyde brukte båten når han skulle til Kromviki med familie, venner og forretningskontakter han hadde som direktør i Norsk Hydro. Båten ble brukt av Sam Eyde og Hydro til å reise rundt på Møsvatn for å kommunisere med grunneiere i forbindelse med oppkjøp av eiendom og rettigheter.
«Eydebåten» var det første privateide, motordrevne fartøyet på Møsvatn.
Båten ble opprinnelig laget med overbygg/dekkshus. Dette ble tidlig tatt av pga vær og vindforhold under bruk på Møsvatn - da overbygget i praksis fungerte som et seil i hard vind. I 1938 – ble båten kjørt på et skjær og fikk store skader. Etter dette ble den liggende mange år på land. Båten har hatt flere eiere. Hydro solgte den først til kraftverksjefen på Frøystul, Hans Abrahamsen, som solgte den videre til Hans Øien - til Håkon Øien, John Ausland og Elen Øien. I dag er båten eid av Jon Håkon Øien Hove.
Vannspeilet på Møsvatn er Vinje kommune sin del av Rjukan-Notodden industriarv, og «Eydebåten» er er et autentisk objekt fra 1905-1945. Båten blir nå freda av Riksantikvaren som flytande kulturminne, og skal få sin plass sammen med resten av industrihistoria til Rjukan - Notodden industriarv som ble innskrevet i 2015 på UNESCO si verdensarvliste.
Båten restaurert tilbake til original stand ved Hardanger Fartøyvernsenter.


.jpg)
.jpg)
